Jak leczyć zanokcicę- czyli domowe sposoby na paronychię


Zanokcica (paronychia), czyli ostre zapalenie wału paznokciowego objawia się bolesnym obrzękiem najczęściej z wydobywającą się treścią ropną. Jest to dla nas sygnał, iż uszkodzona skóra została zakażona przez bakterie, najczęściej przez gronkowca złocistego, ale także przez paciorkowce. Główną przyczyną tego schorzenia jest nieprawidłowe wykonanie zabiegu manicure, jak również skaleczenie skóry czy maceracja dłoni w wilgotnym środowisku. Często zanokcica pojawia się w wyniku powikłań powstających na skutek wrastania płytki paznokciowej w wał, co jest główną przyczyną zanokcicy występującej na palcach stopy. Zanokcica może pojawiać się również u osób znerwicowanych, które nie tylko obgryzają paznokcie, ale również "wygryzają" skórki otaczające płytkę paznokciową.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Paronychia.jpg



Leczenie wszelkich zakażeń bakteryjnych powinno opierać się na antybiotykoterapii, miejscowej bądź ogólnej, w szczególnie ciężkich przypadkach koniecznie może być chirurgiczne usunięcie zalegającej treści ropnej. Dodatkowo można stosować zabiegi przyśpieszające gojenie zmienionej chorobowo skóry, takie jak kąpiele dłoni w roztworze wody z mydłem, smarowanie maścią przeciwzapalną, czy okłady ziołowe.
O ile leczenie antybiotykami przyniesie z pewnością dobre efekty w każdym stadium choroby, o tyle domowe sposoby będą skuteczne jedynie w przypadku niewielkiego nasilenia zmian.
Co zatem robić, kiedy skóra wokół płytki paznokciowej jest lekko zaczerwieniona i opuchnięta?

Metoda 1- Kąpiele w szarym mydle
Wymagają od nas wiele cierpliwości, bowiem najlepsze efekty osiąga się po wielokrotnym moczeniu dłoni, najlepiej kilka razy dziennie. Sodium Cocoate i Sodium Tallowate wykazują działanie oczyszczające skórę, zmniejszają odczyn zapalny.

Metoda 2- Kąpiele w  maceracie ślazowym
Ta metoda wymaga od nas cierpliwości ze względu na samo wykonanie maceratu. Do kąpieli niezbędny będzie surowiec w postaci suszonych liści bądź ziela ślazu (Herba vel Folium Malvae neglectae- do kupienia w aptekach). Dzięki zawartym w ślazie śluzom wykazuje on działanie powlekające i ochronne. Antocyjany oraz glikozydy antocyjanowe warunkują natomiast działanie przeciwzapalne wyciągu. Garbniki z kolei mają działanie przeciwzapalne, ściągające, łagodzą obrzęk oraz świąd związany z zakażeniem wału paznokciowego, niszczą bakterie powodujące chorobę poprzez koagulację białka. Witaminy wspomagają prawidłową regenerację skóry.

Metoda 3- Maść nagietkowa
Preparat w formie maści można wykonać samodzielnie, bądź zakupić gotowy produkt w aptece lub sklepie zielarskim. Nagietek zawiera flawonoidy, które łagodzą stany zapalne, działają przeciwalergicznie, przyśpieszają regenerację skóry i wmacniają naczynia krwionośne.  Śluzy chronią naskórek przed uszkodzeniem czynnikami zewnętrznymi. Karotenoidy chronią skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, zapobiegają nadwrażliwości skóry.

5 komentarzy:

  1. Miałam :( Przecięłam skórkę niedezynfekowanymi narzędziami do paznokci. Początkowo swędziało i palec był zaczerwieniony ale po kilku dniach pojawiła się ropa a paznokieć zaczął rosnąć lekko zdeformowany. Pomogły mi codzienne opatrunki z maści ichtiolowej (tak przez 4 miesiące!!!) zanim palec i paznokieć zaczęły wyglądać normalnie. Teraz dezynfekuję i narzędzia i dłonie kilka razy w trakcie manicure ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maść ichtiolowa ma wiele zastosowań, sama z niej kilka razy korzystałam i w mojej apteczce jest stałym bywalcem :) Bardzo dobrze się sprawdza w stanach zapalnych skóry, wiele osób mówi, że "wyciąga ropę". Tak jak powiedziałaś, terapia ichtiolem trwa długo, szczególnie jeśli mamy do czynienia z przewlekłym stanem zapalnym.Antybiotykoterapia natomiast przynosi o wiele szybszy efekt, jednak niewiele osób się na nią decyduje. Dlatego tak istotna jest prewencja, czyli zapobieganie takim przypadkom. Najważniejszym jest zachowanie czystości narzędzi, nie tylko ich dezynfekcja, ale także sterylizacja. Niestety wiele osób boryka się z problemem zanokcicy. Ważne, że wyciągnęłaś wnioski z tej przykrej lekcji :) Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Niestety mi też się dostało. Pomogła maść z antybiotykiem - nie pamiętam już nazwy. Kilka dni nie mogłam ręką wykonywać podstawowych czynności, a to był środkowy palec prawej ręki. Niestety nałogowo obgryzałam skórki i chyba obgryzłam za daleko - do krwi. Teraz bardziej dbam o dłonie, a skórki delikatnie wycinam - nie kusi aby obgryzać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam 11 lat i mam zanokcice, gdy jest to wysokie stadium tak jak ja mam to trzeba usuwać paznokcie i ten palec oczyszczać a najlepiej gdy cię bardzo boli to iść do CHIRURGA lub lekarza ogulnego mi przepisał maść i zobaczymy czy Pomorze a inaczej usuwanie paznokcia 😵😢😢😭

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja mam 11 lat i mam zanokcice, gdy jest to wysokie stadium tak jak ja mam to trzeba usuwać paznokcie i ten palec oczyszczać a najlepiej gdy cię bardzo boli to iść do CHIRURGA lub lekarza ogulnego mi przepisał maść i zobaczymy czy Pomorze a inaczej usuwanie paznokcia 😵😢😢😭

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoją opinią :)