Tatuaż FAQ, czyli wszystko o tatuażach


Dla jednych tatuaże to szpecący wytwór wywodzący się z więzienia, dla drugich zaś metoda na wyrażenie swojej indywidualności. Temat ten jest bezpośrednio związany z ludzkim ciałem, dlatego też postanowiłam opowiedzieć Wam trochę o moim zainteresowaniu tą dziedziną sztuki.

Zasadniczo w dziedzinie tatuażu istnieją dwa style:
-oldschool, czyli tatuaż tradycyjny
-newschool, czyli tatuaż nowoczesny.

Oldschool
Jest to tatuaż pierwotny, czyli tatuaż prosty, składający się głównie z konturów (czyli części czarnej), części kolorowej oraz części skóry niepokrytej kolorem. Podstawą są przede wszystkim grube linie charakterystyczne dla tego stylu, wykorzystanie motywów morskich oraz militarnych. Najczęściej wykonywane tatuaże to głównie kotwice, statki, kokardy, róże, orły, serca, wstęgi z napisami, colty, oldschoolowe samochody amerykańskie, kobiety w stylu pin up.

Newschool
Ten styl odwierciedla jedno słowo- freestyle, czyli wszystkie te tatuaże, które nie pokrywają się z oldschoolem. W dużej mierze są to unikatowe idee i motywy, wykonywane nowymi technikami w dziedzinie tatuowania. Mogą to być tatuaże tzw. żywe- czyli dające efekt 3D, nie wymagające użycia konturów. Nie sposób jest wymienić wszystkie przykłady zastosowania tej metody.

Moja zainteresowanie tatuażami
Do tej pory pamiętam sytuację, w której jako mała dziewczynka spędzając wakacje nad morzem zobaczyłam kobietę w wieku około 50 lat z wytatuowanym pająkiem na piersi. Na tamtą chwilę wydawało mi się to nieestetyczne. Im starsza byłam, tym bardziej interesowałam się tatuażami i niechęć przerodziła się w pasję. Zaczęłam rysować to, co chciałabym umieścić na swoim ciele, tatuażystka wprowadziła poprawki i tak oto obecnie posiadam trzy tatuaże- na klatce piersiowej,  na żebrze oraz na podbrzuszu i wiem, że to jeszcze nie koniec.


Gdzie robiłam tatuaże?
Betty Tattoo Wrocław- sterylnie i profesjonalnie. W gratisie dostajecie przemiłą obsługę. Ja przed pierwszym tatuażem sprawdziłam składy tuszów stosowanych w salonie w celu upewnienia się, że nie mam na poszczególne składniki alergii. 

Ile kosztuje tatuaż? 
Ceny tatuażu są bardzo różnorodne. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, ile będzie kosztował Cię tatuaż- o to musisz zapytać swojego tatuażysty przy okazji wstępnej wizyty. Cena tatuażu zależy od jego wielkości, od tego jak szczegółowy jest tatuaż, ale także od czasu wykonania. Jeśli projekt, który przewidujesz jest dużych rozmiarów- z pewnością trzeba będzie rozłożyć tatuowanie na kilka wizyt. Podstawowe stawki, poniżej których tatuażyści nie schodzą to 250 zł we Wrocławiu, 150 zł w Opolu. Co to oznacza? I tu opowiem Wam krótką historię mojej przyjaciółki- uparła się na niewielki tatuaż z wypełnieniem, jednak w trakcie stwierdziła, że więcej bólu nie zniesie i umówiła się na kolejną wizytę w celu dokończenia tatuażu. Gdyby wykonała go za pierwszym razem w całości, zapłaciłaby 300 zł. Przy pierwszej wizycie zapłaciła 250 zł, zaś przy drugiej 150 zł = 400 zł. A zatem musimy pamiętać o tym, że tatuażysta również ponosi koszty wykonania tatuażu (tu wlicza się sterylizację, dezynfekcję, koszty igieł i innych materiałów), dlatego też wykonywanie mniejszego tatuażu "na raty" wiąże się z większym kosztem. Jeśli tatuaż, który chcemy wykonać jest pokaźnych rozmiarów (sleeve, plecy itp.) tatuażyści przedstawiają ogólną cenę (zazwyczaj od tysiąca złotych w górę).

Ile trwa zrobienie tatuażu?
Na początku tatuażysta rozrysowuje grafikę, którą chcecie umieścić na swoim ciele, w zależności od projektu trwa to od kilkunastu minut w górę. Jeśli część ciała, na której wykonujecie tatuaż jest owłosiona (nie mówię tu tylko o męskim zaroście, ale także o jasnych kobiecych włoskach), tatuażysta musi wygolić to miejsce przed tatuowaniem. Kalkę z grafiką przykłada się do ciała, po czym należy odczekać około 10 minut by tusz z kalki przyschnął. Potem zaczyna się zabawa- czyli samo tatuowanie. U mnie konturowanie wzoru na klatce piersiowej trwało w sumie około 2,5 godziny, zaś dwa pozostałe tatuaże były wykonane na tej samej sesji, co w sumie zajęło jakieś 40 minut. A zatem czas zależny jest od wielkości tatuażu, techniki wykonania oraz szczegółów, które na ten tatuaż się składają.

Co boli bardziej- konturowanie czy kolorowanie?
Zdecydowanie konturowanie, szczególnie gdy tatuaż jest wykonany metodą oldschoolową. Kontury muszą zostać pogrubione, co oznacza kilkukrotne tatuowanie tego samego miejsca. Samo kolorowanie pomimo zastosowania wielu igieł wydaje się być bezbolesne.

Które miejsce było najbardziej bolesne?
Stopień bólu zależy głównie od tego, jaki mamy indywidualny próg bólowy. Z doświadczenia wiem, że próg ten mam bardzo wysoki, dlatego też zniosłam tatuowanie bezproblemowo. Jednak porównując miejsca, w których miałam wykonywany tatuaż najboleśniejszym miejscem było dla mnie żebro, głównie ze względu na praktyczny brak tkanki tłuszczowej w tym miejscu. Podobny, jednak nieznacznie słabszy ból, odczuwalny był na mostku oraz pod obojczykami. Z kolei tatuaż na podbrzuszu był praktycznie bezbolesny.

Jak długo goi się tatuaż?
Jest to cecha indywidualna. U mnie kontury przestały być wypukłe po około tygodniu.Z zasady tatuaż po maksymalnie miesiącu powinien być wygojony, u mnie w przypadku tatuażu na podbrzuszu i żebrze czas ten wyniósł 2 tygodnie. W tym czasie przestały one być wypukłe. 

Czym myć tatuaż?
Delikatnym płynem do higieny intymnej lub mydłem w płynie Biały Jeleń.

Czym smarować tatuaż?
Maścią B-panthen. Niektórzy polecają stosowanie kremu B-panthen, jednak ma on za lekką konsystencję, żeby stale zapobiegać wysuszeniu tatuażu. Jest to szczególnie istotne podczas snu. Słyszałam także o stosowaniu alantanu, jednak jego konsystencja jest z kolei za gęsta, co utrudnia mycie i może powodować podrażnienie skóry w trakcie próby zmycia. 

Jak długo i w jaki sposób smarować tatuaż?
Co najmniej przez 2 tygodnie, najlepiej co kilka godzin, by utrzymać jego nawilżenie. Po wygojeniu się tatuażu należy smarować go naturalnym olejkiem (BIO OIL, olejek ze słodkich migdałów, olejek z pestek winogron, olejek z pestek brzoskwiń) lub balsamem do ciała.

Zakładać folię czy nie?
Spotkałam się z wieloma opiniami na ten temat. Ja stosowałam się do zaleceń mojej tatuażystki i jestem zadowolona z efektów w związku z czym w mojej opinii zakładanie folii się sprawdza. Stosowałam folię przez około 5 dni każdorazowo po umyciu tatuażu, wysuszeniu jednorazowym ręcznikiem i nasmarowaniu maścią. Duże znaczenie miało to szczególnie podczas snu, gdyż miałam pewność, że tatuaż nie będzie zanieczyszczony i nie przyklei mi się do odzieży. Przez pierwsze 1,5 tygodnia zawsze zakładałam folię na noc. Po upływie tego czasu zaniechałam jej używania. Istotnym było także pozwolenie skórze oddychać pomiędzy zmienianiem opatrunku.

Jakie są objawy towarzyszące gojeniu tatuażu?
Przez pierwszą dobę w trakcie mycie z pewnością zauważycie wyciek osocza, będzie to wyglądać jak wylewający się tusz tzw. kłaczki. Nie jest to jednak nic niepokojącego i świadczy o prawidłowym przebiegu gojenia. Dodatkowo w trakcie mycia możecie odczuwać wrażliwość skóry. Gojenie tatuażu może także dawać dolegliwości związane ze swędzeniem skóry. Skóra może być także nieznacznie zaczerwieniona przez pierwsze dni oraz lekko wypukła przez 2-3 tygodnie. Tatuaż zmieni też nieznacznie swój kolor na bardziej naturalny (tzn. Nie będzie wyglądać jak naklejka)- jest to związane z pochłanianiem przez skórę barwnika oraz gojeniem się skóry.

Objawy niepożądane
Z pewnością do takich należy tworzenie się strupów. Wszelkie zmiany grudkowe oraz plamy na skórze mogą świadczyć o alergii na składnik tuszu.

Zasady przed wykonaniem tatuażu
Najważniejszą z zasad jest abstynencja alkoholowa na 24 godziny przed planowanym terminem tatuowania. Nie należy smarować skóry lipofilowymi kremami ani samoopalaczami. Nie zalecane jest także wykonywanie zabiegów złuszczających skórę na kilka dni przed tatuowaniem. Tuż przed tatuowaniem należy zjeść syty posiłek oraz coś słodkiego. Nie należy także wykonywać zabiegu u osób przyjmujących leki zmniejszające krzepliwość krwi, w tym także ogólnodostępne leki przeciwbólowe.

Zasady po wykonaniu tatuażu:
-unikamy słońca, solarium
-unikamy długich kąpieli, moczenia świeżego tatuażu w gorącej wodzie, basenów
-nie pijemy alkoholu przez kilka pierwszych dni
-nie nosimy odzieży wełnianej
-dbamy o higienę!


Tatuaże zaraz po wykonaniu i nałożeniu opatrunku:



Mam nadzieję, że nie pominęłam żadnych istotnych szczegółów, ale jeśli nadal macie pytania to śmiało piszcie w komentarzach :)

Pozdrawiam serdecznie :)



12 komentarzy:

  1. Cześć,

    Przepraszam, że prosto z mostu, ale ile kosztował Cię tatuaż na klatce piersiowej w Betty?

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć :) ta kokardka też od Betty?Jestem w trakcie poszukiwania tatuażysty i trafiłam do Ciebie, dlatego pytam. W jakim miejscu na ciele ją masz? Dzieki i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak :) Już do końca będę robić tatuaże u Betty :) Mam ją na podbrzuszu.

      Usuń
  3. Hej. Czy wrażenie ze rozlal się tusz pod SKÓRa zniknie tatuaż ma 2 dni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pierwszych dniach skóra jest jeszcze opuchnięta, w dotyku wypukła i nadmiar tuszu nadal wypływa w postaci kłaczków. O ile nie spożywałeś/aś alkoholu to tusz nie powinien się rozlać. Po dwóch tygodniach będzie dopiero widać, czy warto coś poprawić iw jaki sposób skóra reaguje na tusz. Póki co na spokojnie, ja bym się jeszcze nie martwiła :) Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Wiele osób decydując się na zrobienie tatuażu zapomina o abstynencji alkoholowej przed pójściem do tatuażysty, co powoduje złe gojenie, a potem zwalają winę na tatuażystę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tatuaże stały się coraz bardziej popularne, jest to fajna i ciekawa forma sztuki która w pewnie sposób uzależnia ;) Co do artykułu to bardzo dobrze napisany z wieloma przydatnymi uwagami, pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  6. To prawda, coraz więcej osób decyduje się na tatuaż i nie kończy na jednym, to że tatuaże uzależniają to chyba bardzo trafne stwierdzenie ;) Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  7. Raz byłam świadkiem jak koleś wyszedł z salonu tatuażu z płaczem i grymasem wielkiego bólu (nie skończył go) pewnie ten próg bólu to wielka kwestia indywidualna

    OdpowiedzUsuń
  8. Hej czy na wygojone już tatuaże po czasie można sotosować samoopalacz?

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy wpis. Kilka informacji na pewno mi się przyda, bo jestem zielona w temacie a chciała bym zrobić sobie tatuaż.Teraz tworzyły mi się oczy.

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoją opinią :)