Jak prawidłowo korzystać z sauny?

Witam Was, moi drodzy. W ciągu ostatniego miesiąca sporo czasu poświęciłam w trosce o swoje zdrowie, wróciłam do regularnego pływania, a przy okazji nie zapominałam o odwiedzaniu sauny, szczególnie w okresie, w którym bardzo często łapię wszelkie infekcje dróg oddechowych. Ku mojemu zdziwieniu wiele osób kompletnie nie zdaje sobie sprawy z leczniczego działania sauny, a co gorsza nie wie, jak z niej korzystać. Stąd też pojawił się pomysł na dzisiejszego posta. A więc o saunie słów kilka:

saunas.pl
Rodzaje saun: 
-sauna na podczerwień- jest to sauna o temperaturze maksymalnej wynoszącej 60 stopni C. Czas przebywania w saunie Infra Red wynosi do 30 minut i nie wymaga wykonywania przerw na schłodzenie ciała.
-sauna fińska (sucha)- jest to sauna o niskiej wilgotności powietrza i temperaturze od 75-110 stopni C.
-łaźnia rzymska (sauna parowa) - jest to sauna o wysokiej wilgotności powietrza (100%) i temperaturze 40-50 stopni C. Piec w saunie rzymskiej posiada parownik, dzięki czemu w saunie mogą być rozpylone olejki eteryczne. Sauna ta polecana jest do oczyszczania dróg oddechowych, a także skóry.


W jaki sposób sauna działa na organizm? 
Najważniejszym i najbardziej istotnym etapem jest ochładzanie ciała, bez którego pobyt w saunie negatywnie wpływa na organizm. Wysoka temperatura w saunie powoduje intensywne przegrzanie organizmu i maksymalne rozszerzenie naczyń krwionośnych, ochładzanie ciała zaś działa dwuetapowo. W pierwszym momencie powoduje zwężenie naczyń krwionośnych organizmu, a następnie silne przekrwienie.

Działanie sauny polega na:
-zwiększeniu podstawowej przemiany materii,
-zwiększeniu termoregulacji  poprzez wpływ na gruczoły potowe
-zwiększeniu siły mięśni poprzez wzrost ukrwienia i przemiany materii w mięśniach oraz zmniejszenie napięcia mięśniowego
-hartowaniu organizmu, a zatem pobudzeniu układu immunologicznego
-zwiększeniu wysycenia krwi tlenem
-zmniejszeniu napięcia układu nerwowego
-pobudzeniu fibroblastów do produkcji włókien skóry
-poprawie sprawności układu oddechowego
-zwiększeniu elastyczności tkanki włóknistej torebek i więzadeł stawowych
-pobudzeniu gruczołów dokrewnych

Jakie są wskazania do sauny? 
Nie od dziś wiadomo, że intensywne pocenie wywołane temperaturą w saunie działa skutecznie na otyłość, cellulit, a także zaburzenia krążenia obwodowego. Dodatkowo sauna podnosi odporność organizmu, przez co zabiegi zalecane są w celu prewencyjnym w okresie infekcji. Niewiele osób jednak wie o leczniczym działaniu sauny na schorzenia gośćcowe a także reumatyczne, jak również stany pourazowe kości oraz tkanek miękkich. Ponadto sauna zalecana jest w leczeniu nerwicy wegetatywnej, nieswoistych chorób układu oddechowego, nadciśnienia tętniczego I stopnia, jak również przewlekłych stanów zapalnych narządów rodnych.

Jakie są przeciwwskazania do sauny? 
Z sauny nie mogą korzystać osoby, u których występują choroby serca (w tym także z rozrusznikiem serca), epilepsja (inaczej padaczka), czynna gruźlica płuc, choroby zakaźne (w tym weneryczne), choroby naczyń (niewydolność krążenia obwodowego na tle miażdżycowym, nadciśnienie tętnicze II i III stopnia, skłonność do krwawień, kruchość naczyń). Ponadto przeciwwskazaniem jest także klaustrofobia, zaburzenia hormonalne, choroby w stanie ostrym i podostrym, menstruacja, zaburzenia wydzielania potu, nowotwory, uzależnienie od używek (narkomania i alkoholizm), jak również znaczne wyniszczenie organizmu (np. w wyniku choroby), a także występowanie trądziku (szczególnie w stanie zapalnym).

Jak przygotować się do wizyty w saunie? 
Przed wejściem do sauny warto zmierzyć wagę, ciśnienie oraz tętno, załatwić swoje fizjologiczne potrzeby, zdjąć biżuterię, umyć dokładnie ciało (skóra nie może być pokryta kremami, olejkami balsamami lub innymi kosmetykami) i wytrzeć skórę do sucha. Ważny jest także odstęp czasowy pomiędzy ostatnim posiłkiem a sauną, który wynosi minimum 2 godziny.

Jak korzystać z sauny? 
Do sauny wchodzimy nago, a następnie siadamy na najniższej z półek. Po około 8-12 minut wychodzimy z sauny, korzystamy z ciepłego prysznica a następnie stopniowo obniżamy temperaturę wody na chłodną. W wielu saunariach obok saun znajdują się leżaki do wypoczynku, z których korzystamy przez 5-10 minut po każdym z wyjść. Przy każdej z saun powinien znajdować się także brodzik z ciepłą wodą do ogrzania stóp, jednak w praktyce spotkałam się z tym tylko na Słowacji. Po odpoczynku wracamy do sauny, polewamy piec wodą, siadając tym razem na wyższej półce korzystamy z sauny przez kolejne 8-12 minut. Ponawiamy czynności wykonywane po pierwszym wyjściu, a następnie wchodzimy trzeci raz do sauny na 8-12 minut, myjemy się. W tym czasie powinniśmy także napić się wody, by uzupełnić płyny, które wypociliśmy w trakcie wizyty w saunie (woda, soki).  Niestety w wielu przypadkach nie mamy dostępu do dyspozytorów wody. Odpoczywamy 20-30 minut. Po trzech wejściach mierzymy ponownie ciśnienie, tętno a także wagę.

Jak często korzystać z sauny? 
Zaleca się korzystanie z sauny nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu.

7 komentarzy:

  1. Tak bardzo chciałam skorzystać z sauny ale mam problemy z ciśnieniem mam często za wysokie :(

    OdpowiedzUsuń
  2. szkoda ze przez moje problemy z sercem nie moge sprobowac :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Doskonały poradnik. Sauna ma przynosić oczyszczenie i ukojenie, odprężać - ale trzeba wiedzieć, jak z niej korzystać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Poradnik jest bardzo zgrabnie napisany. Wszystko jest jasno napisane, a rady są napisane w sposób logiczny i bardzo lekki. Przyjemnie się go czyta :) Bardzo dobrze, że postanowiła Pani uświadomić ludzi, w jaki sposób mają korzystać z sauny, bo wiele osób po prostu tego nie wie.
    Pozdrawiamy z infraline.pl! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiele dobrych porad, dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny, wyczerpujący poradnik - moim zdaniem nie ma wad w merytoryce :)

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoją opinią :)